Begroting Infrastructuur en Waterstaat aangenomen



De Eerste Kamer heeft dinsdag 9 april de begroting van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (I&W) voor het jaar 2024 aangenomen. Alleen de PvdD-fractie stemde tegen. Ook is een motie van senator Holterhues (ChristenUnie) aangenomen die de regering verzoekt om in 2024 te onderzoeken of er een oplossing gevonden kan worden voor het onevenredig hoog belasten van elektrische auto's.


Debat 2 april

Op 2 april debatteerde de Kamer met minister Harbers over de begroting van het ministerie van I&W. De Kamerleden van BBB, GroenLinks-PvdA, CDA, ChristenUnie, PvdD, SP, Volt en OPNL stelden veel vragen aan de minister, zoals over de ruimte die de natuur krijgt, het onderhoud aan grote infrastructurele projecten, de kwaliteit en kwantiteit van het openbaar vervoer, de verhouding tussen de regio's en de randstad binnen de begroting van infrastructuur en waterstaat, de kwaliteit van het water, maar ook de omgang met wateroverlast en droogte, en tot slot de vervuiling van bijvoorbeeld het oppervlaktewater door chemicaliën zoals pfas.


Aangenomen motie

  • De motie-Holterhues c.s. verzoekt de regering om in 2024 te onderzoeken of er een oplossing gevonden kan worden voor het onevenredig hoog belasten van elektrische auto's, door de wijziging van de belastingvoordelen, zodat eigenaren van elektrische auto's maximaal hetzelfde betalen als eigenaren van benzine auto's. Deze motie had het advies 'Oordeel Kamer' gekregen.

Verworpen motie

  • De gewijzigde motie-Koffeman verzoekt de regering om via onafhankelijk onderzoek de omvang van de externaliteiten die veroorzaakt worden door grote bedrijfstakken zoals de primaire sector, de luchtvaart en industriële productie, in kaart te brengen en de Kamer zo spoedig mogelijk over de uitkomsten daarvan te informeren. Ook deze motie had het advies 'Oordeel Kamer' gekregen.

Aangehouden motie

  • De motie-Koffeman verzoekt de regering om een onafhankelijke kosten/baten analyse te laten vervaardigen van de hubfunctie van Schiphol inclusief de daardoor veroorzaakte externaliteiten (bijvoorbeeld geluidsoverlast en milieuvervuiling) en de Kamer daarover binnen zes maanden te informeren. Deze motie was door de minister ontraden.

Over het wetsvoorstel

Het wetsvoorstel betreft de uitgaven en ontvangsten voor het jaar 2024 van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.


Deel dit item: